Reportáž z Barcelony 2

18. února 2011 v 13:16 |  cestování

Reportáž z Barcelony, část 2

V dnešní části přináším tipy, jak co nejlépe a nejefektivněji strávit dny v Barceloně a okolí, pokud tam jste poprvé a vaším účelem je si jako turista užít a navštívit to nejznámější, nejoblíbenější a nejhezčí. Samozřejmě velice záleží na tom, kolik máte času, kolik dní na tomto místě trávíte. Mezi další důležité faktory patří, jestli jste zde v hlavní sezóně (léto) nebo mimo ni (říjen - březen).

Navštívit Barcelonu mimo hlavní sezónu (v říjnu až v březnu)?

Klady:
- Méně turistů.Spousta lidí si stěžuje, jak je Barcelona v létě přeplněná, jaké jsou u památek návaly turistů, přeplněná metra, fronty na vstupenky, apod. To vám v zimě nehrozí. Máte větší klid a Barcu si tak mnohem lépe vychutnáte.
- Počasí. V Barceloně je hezky téměř celý rok. My tu byli v únoru. Odpolední teploty kolem 16°C, až na první den, kdy bylo zataženo, modrá obloha a sluníčko. Občas zafoukal silný vítr, přesto: oproti Česku v únoru příjemná změna. Každý den bylo počasí velice podobné a beze změn: ráno kolem 8-10°C a mírný opar, hlavně nad mořem, zataženo. Během rána se mračno vždy roztrhalo a odpoledne: nádherně modrá obloha a zmiňovaných 15-16°C. Pro turistiku ideál. Naopak v létě: Teploty často přesahují 30°C a bez svlažení se ve vodě to často nejde. Po dlouhém chození jste zmoženi vedrem a památky si tolik neužijete.

- Nižší ceny. Hostely i hotely stojí mimo sezónu o poznání méně. Ušetřit se dá hodně. Například hostel, ve kterém jsme bydleli my, stojí v létě za noc až o 9-10€ více! U hotelů jsou cenové přirážky mnohem masivnější. Týdenním pobytem v únoru místo v červenci jsme ušetřili 60€ na osobu, což je fajn, ne?

Zápory:
- V zimě je mořská voda studená a pokud nejste otužilci, nelze se koupat. Pro milovníky koupání v moři a válení se na pláži je lepší léto.
- Některé památky zavírají dříve a jsou otevřeny kratší dobu.
- I přes příjemné, středomořské klima ne všechny květiny a stromy kvetou i v zimě. Parky jsou v létě o něco barevnější, více kytiček apod.
- V létě je více speciálních akcí (taneční soutěže, módní přehlídky, ohňostroje, poutě, festivaly), večer je v ulicích více živo. Ačkoliv: karneval třeba bývá v únoru nebo v březnu.

Kam v Barceloně a okolí?
A teď co naplánovat, když máme na Barcu 3, 4, 5 nebo více dní? Moje tipy a doporučení jsou ovlivněny tím, že jsem Barcu navštívil mimo hlavní sezónu, čili vyhnul jsem se návalům turistů a pláže byly prázné…
Na samotnou Barcelonu doporučuji vyhradit 2 dny. 1 den je rozhodně málo. My jsme Barceloně věnovali 1 celý den, a pak první příletový den večer, 5. den dopoledne (Park Güell) a 6. odletový den ráno (návštěva Nou Camp). Takže zhruba, sečteno, 2 dny. Zbylé 3 dny jsme věnovali těmto místům:

- Montserrat
- Tarragona
- Blanes

Vše stálo za to a vřele doporučuju!

Barcelona:

Nejdůležitější body naší trasy aneb co byste neměli minout:
Den 1 (večer, příjezd): La Rambla (směr od Placa de Catalunya ke Columbus Monument) - Barri Gotic
Den 2: Montjuic (včetně Castle, Estadi Olympic a Palau nacional) - Passeig de Gracia (včetně 2 domů od Gaudiho) - Sagrada Familia - Parc De La Ciutadella - Olympic village - Barcelona beaches
Další dny: Parc Güell, Nou Camp

edward
Na hostel jsme dorazili asi kolem 15:30 a po ubytování byl čas tak akorát na procházku po Ramblas - jedné z nejslavnějších tříd světa. Metrem jsme dojeli na Placa Catalunya, což je takové absolutní centrum Barcy, ústřední bod výletů, nádraží, křižovatka, fajn velký plácek plný kašen, holubů, mladých lidí, celkem fajn. Rambla se táhne k moři a i v zimě byla plná lidí. Sem tam stánek, fajn kosmopolitní atmosféra, kterou nasáváme plnými doušky, když v tom najednou spatřím povědomou postavu s noži, břitvami a nůžkami místo rukou. Bledá tvář, smutný výraz klauna, rozcuchané havraní háro - sám Střihoruký Edward právě naoko"zpracovává" účes jedné dívky, kterou natáčí její přítel. Zapínám kameru. Hned vedle ve vzduchu levituje sám ďábel, když spatří, jak ho natáčím, hrozivě na měcert
zahřmí a kryje si obličej. Rambla se pouličními umělci různého charakteru jenom hemží. Andělé, useknutá hlava na tácu, která po vhození mincí obživne, Maska Jima Carreyho, jakýsi rocker, srandovní mužíček, zmrzlý uprostřed kroku, podivné zlaté individuum a další. Turisté se s nimi fotí ostošest! Někde uprostřed spatříme v průchodu originální výstavu - obrovské, legrační a barevné sochy domácích zvířat (prase, kohoutek, slepička, husy, apod). Pokračujeme dál, odskočíme si k Palau Güell (1 z Gaudiho domů, 3. nejznámější, bohužel na něm probíhají stavebí úpravy a tak můžeme fotit jen jeho vrchní část). K zastavení taky stojí Placa Reial - malé náměstíčko obehnané podloubími a palmami - příjemná oáza. Rambla má své kouzlo… Na jeho konci se vyjímá Kolumbův sloup. A to už jsme u přístavu. V únoru v Barce sluníčko zapadá kolem 18:15, což je právě teď, a tak můžeme fotit západ Slunce nad nedalekým kopcem Montjuic. Procházíme přístavními částmi - obchodní komplex, Aquarium, promenáda, mladé páry, skataři, Japonští turisté, příjemná procházka. Už se setmělo a my vcházíme do části Barri Gotic s mnoha starými a hezkými budovami. Třeba stará pošta, radnice a hlavně Barcelona Cathedral s volně přístupným dvorečkem s jezírkem s kachnami a zelení pod starobylým podloubím. V uličkám občas brnká nějaký ten umělec a dotváří tak velice mírumilovnou a romantickou atmosféru. Uliček je hodně a záleží na vás, jak dlouho se chcete jen tak courat, nebo jestli zaplujete do jedné z restaurací. Ceny? Asi jako v Praze, možná levnější. Připozdívá se, je tma, vracíme se na hostel.
kaktusy

Vzhledem k tomu, že se náš hostel nachází v blízkosti parku Montjuic, druhý den ráno začínáme tam. Montjuic je vlastně kopec s několika parky, zahradami a pevností na vrcholku. Nachází se na JZ města a poskytuje skvělý výhled jak na Barcelonu, tak na moře s přístavem. Vedou tam lanovka a podzemní zubačka, pro které platí lístek na metro. Ale proč být zbytečně pohodlný - stoupáme pěšky. Zjišťujeme, že nad městem a mořem je mírný opar, který zhoršuje viditelnost. Další dny jsme zjistili, že je to tak podobně v únoru každé ráno. Pro lepší viditelnost tedy doporučuji na Montjuic po poledni. My ale plán neměníme a pokračujeme. Procházíme se parčíkem před hotelem Miramar, scházíme do překrásné zahrady plné kaktusů a další subtropické květeny. Vycházíme dál nahoru přes další parčíky, kolem soch, mineme plácek, kam přijíždí lanovka a přicházíme k pevnosti, Castle de Montjuic. V okolí naleznete hned několik starých děl - jak těch středověkých, tak těch novějších z dob občanské války (30. léta, Franco) - pro focení ideální. Vstup do komplexu zdarma. Hovořit lze totiž spíš o zřícenině než o hradu. Ale výhled je fajn (až na ten ranní opar), nafotit se toho tady dá dost.
estadio olympic

Pokračujeme dál. Olympijský stadion (Estadio Olimpic). Nádherný prostor, pozornost poutá obrovská jehla (viz fotky). Obloha již modrá, téměř nikdo nás neruší, jen dvojice mladých dívek, která chce od nás vyfotit… Směr: Palau Nacional. Nádherný výhled dolů na Magickou fontánu (Magic Fontaine), která v určité dny v týdnu předvádí po setmění nádhernou světelnou a hudební šou (viz zde). Tady máte přesně kdy. Takhle navečer je to hezká šou. Národní palác je hezká budova s muzeem, ale protože my nejsme muzejní typ, tak pouze poobědváme a pokračujeme dolů k fontáně. Pokud máte rádi muzea - Barcelona vám zabere mnohem více než dva dny! Chceme na Placa Espanya, ale vzhledem k přípravě nějaké monstrózní akce je trasa
casa battlo 2
uzavřena a všudypřítomní policisté nás odkazují pryč - musíme obejít velký kus. Na přeplněném náměstí (další dopravní křižovatka) stojí za zmínku a 1 fotku snad jen Toros Arena.
Metrem se přesouváme opět na Placa Catalunya, odkud tentokráte vyrážíme směrem na sever, po slavné ulici Passeig de Gracia. Tam stojí za zmínku hlavně 2 domy od nejslavnějšího místního architekta, světoznámého Gaudiho. Casa Battló a Casa Mila jsou architektonickými skvosty a patří mezi TOP světové budovy. Vstup dovnitř však stojí 18€ (pro studenty 14€), což nás odradilo, protože místností není zase tolik. Dva Severočeši z Liberce, které jsme potkali v našem hostelu, uvnitř Casa Battló byli a potvrdili, že uvnitř to vypadá jako v honosném zámku, je to přepychové, luxusní a hezké, ale cena je přemrštěná. Ostatně i fotky a záběry zvenku stojí za to. A co se týče Casa Battló - doporučuji se sem ještě jednou vrátit někdy po setmění - budova je totiž pohádkově osvícena a to si přece nechcete nechat ujít, ne?

Po Avinguda Diagonal si to štrádujeme směrem k Sagrada Familia,obrovském, dosudsagrada
nedostavěném projektu, na kterém se podílel sám velký Gaudí. Tato obrovská katedrála, vyjímající se na každém pohledu na Barcu z kopců, se staví už přes 120 let a je neustále obehnaná jeřáby, které pracují, pokud zrovna přitéká finanční tok. Prý zbývá dostavět ještě 40 procent kostela. Při našem příchodu se olbřímí jeřáby čile otáčely, stavební práce v plném proudu, přesto: i přes únor spousta lidí a když jsme spatřili tu frontu na vstup dovnitř (11 €) pouze jsme prozkoumali, natočili, nafotili tuhle úchvatnou stavbu ze všech stran a úhlů a pokračovali dál. Je to nádherná katedrála, originální a budu se opakovat - kdo je v Barce poprvé, měl by sem zajít… Blízko jsme prošli uličkou suvenýrů, kde jsem si koupil i skvělé tričko. Na cenovce stálo 21€, a tak jsem se zatvářil smutně a prodavač hned přiskočil: 18€. Zbystřil jsem a výraz nezměnil, pořád jsem se tvářil nerozhodně a naoko chtěl tričko vrátit. Konečná cena: 15€. Podobně jsem usmlouval další tričko poslední den - takže s Barcelonskými obchodníky je řeč, stojí to za zkoušku…

barca 1
Pěšky po obrovské a dlouhé třídě jsme si to zamířili do Parc de la Ciutadella. Nachodili jsme toho fakt hodně. V parku další nádherná stavba od Gaudího (Gaudi Cascada) - se zlatým sousoším nahoře, spoustou fontánek - turisté fotili ostošest. V parčíku se nachází i ZOO, tam jsme ale nešli, protože cena 18€ se nám zdála moc vysoká vzhledem k malé rozloze. V parčíku je taky jezírko, kde si můžete vyjet na lodičce mezi kachničky… Také tam sídlí Katalánský parlament. Hned vedle něho mě překvapil ležící naháč, který se slunil na večerním slunci, a který na nás vystrkoval nahou, chlupatou prdel, což byla taky jediná část, kterou jsme z něj spatřili. Že by jeden z ministrů nebo sám premiér? Přesunuli jsme se k blízkému Arc de Trimf - na konci obrovského placu, na který je nádherný výhled…
barca 2

A teď hurá k moři, k olympijské vesničce (Olimpic village), což je nyní jakási promenáda. A na pláž. Stmívá se, a my si sundáváme boty a necháváme vydechnout našim unaveným nohám chůzí po měkkém písku. Samozřejmě nemůže chybět ani vymáchání ve studené mořské vodě. Pláže jsou poloprázdné, jen občas nějaký ten pejsek s páníčkem nebo zamilovaná dvojice. Už nikam nespěcháme, dnes jsme toho viděli dost. Pláž v únoru je příjemně poklidnou oázou po dni přeplněném zážitky. Už po setmění procházíme částí Barceloneta, plné úzkých uliček, vysokých činžáků a chudinské atmosféry.

Večeříme v arabské čtvrti El Raval, kde se lze najíst velice levně a přitom ochutnat to, co v Česku těžko najdete. Já měl třeba pokrm nazvaný Dürüm - jakási lahodná směs masa, zeleniny a já nevím čeho ještě v jakési placce za 3.5€. Jindy jsem měl s hranolkami cosi mletého, nazelenalého, ale chutného. 4€. Jeden den jsme také zkusili japonský podnik, kde jste dostali"box" a za 4.5€ jste si ho mohli naplnit čímkoli chcete z obrovské nabídky jídel - suši, kuřecí stehýnka, nudle, spoustu druhů ryb, zeleniny, příloh. Já zvolil typickou českou taktiku od každého kousek a hodně přimáčknout. Zajímavý zážitek. Jenom nedoporučuji takovou zelenou pastu, kterou jsem si taky nabral. Je hnusná a hodně pálí! J
Pro další dny nám zbyl z Barcelony ještě Parc Güell a Nou Camp. Nicméně další den jsme vyrazili do Montserrat. Ale to zase někdy příště.

Pokračování příště:
-         výlet do Montserrat
-         výlet do města Tarragona
-         výlet do města Blanes
-         Parc Güell a Nou Camp
-         Fotky a krátká videjka

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.