Reportáž z Rotterdamu

19. září 2011 v 15:09 |  cestování

Reportáž z Rotterdamu

Vybrat jedno slovíčko, které by nejlépe vystihovalo tohle druhé největší nizozemské město (asi 600 000 ob.), pro mě není nijak složité: tím výrazem jest slovo 'moderní'. Část Rotterdamu (zejména historické centrum) byla za druhé světové války zničena následkem několika velkých náletů Hitlerovských Luftwaffe. Zajímavé je, že nálet byl na poslední chvíli zrušen, ale depeše o zrušení dorazila pozdě, a tak první ničivá vlna náletů již proběhla. Další byly zastaveny, přesto se většina historických budov změnila v sutiny. Po válce vední města stálo před volbou: znovuvybudovat historické části tak, jak vypadaly před válkou, nebo využít příležitosti a dát městu zcela novou, modernější tvář. Zvítězila možnost číslo 2, a tak ve středu města byly po válce postaveny moderní výškové budovy, lišící se od běžných holandských nízkých cihlových domů.



První, co mě po příjezdu do Rotterdamu kromě rozesatvěného prostoru před vlakovým nádražím udeřilo do očí, byly mrakodrapy. Nizozemí očividně žádná krize nezasáhla, o čemž svědčí započatá rozsáhlá přestavba několika největších tamních nádraží. Skoro každé velkoměsto, kam jsem v Holandsku zamířil, mě přivítalo obřím staveništěm před nádražím (např. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht či Delft). Až bude hotovo, můžeme se těšit na fakt pohodlnou modernu plnou služeb pro všudechtivé konzumenty... V Rotterdamu se zpoza změti olbřímího staveniště na pozadí blankytně modré oblohy rýsovaly nádherně moderní mrakodrapy. Já ještě do New Yorku či jiných velkoměstech, kde se to mrakodrapy takhle hemží, nikdy před tím nezavítal, a tak jsem byl překvapen, že něco takového najdu zrovna tady. Snad možná Londýn, kde jsem byl asi před 4 lety, by se tomu blížil.

Ihned jsme zamířili do blízkého infocentra pro mapu. Také nám sdělili, že náš hostel (Hostel Room, blízko přístavu, asi nejlepší a největší ve městě) je zhruba 15 minutek pěšky kolem řeky. Tak jsme se tedy vydaly po svých, i s našimi těžkými bágly či kufry na kolečkách. Mno... nebylo to 15 minutek, možná bez zátěže svižnou chůzí, ale my jsme se trmáceli přes půl hodiny, a pro příště: do hostelu raději tramvají.

Hostel Room Rotterdam je skvěle umístěn blízko řeky Nieuwe Maas, která tvoří až k Severnímu moři jeden obrovský přístav (po Šanghaji 2. největší na světě) a přivítal nás ruch a spěch hned na recepci. Spousta nervózních lidiček, chtějících se ubytovat jako my. Trpělivost. Pokoje jsou tématické - nemají čísla, ale jména, my bydlíme v 'Port Room' v námořnických barvách a vybavením. Má to být 'mixed 10 beds', ale postelí je tam 12 (6 patrovek), při čemž 1 z nich je tam evidentně extra. Je nacpána mezi další 2 a jako jediná nemá u sebe lampičky a zásuvky. Samozřejmě, přicházíme večer (je už asi 19h, předešlý den jsme strávili přejezdem z Amsterdamu a hlavně návštěvou malebného Leidenu, který je tak v půli cetsy), a tak je tato extra postel jediná volná. Vedle nás již chrápe smradlavý, špinavý, plešatý námořník, který jako by z oka vypadl Pepkovi námořníkovi, na druhé straně, stejně jako každý následující den potom, surfoval na svém laptopu jakýsi nerd. Vzhledem k tomu, že vzdálenost mezi postelemi je asi tak půl metru, a on noťasoval dlouho do noci a ráno začínal v sedm, měl jsem z něho radost. Třetí den námořníka vystřídala jedna slečna, a když jsme dotazili na pokoj kolem 22. hodiny. Klávesnice klapaly a obrazovky na mě svítily z obou stran. Ale jinak pohodový, ač kapku rušný hostel. Zase byl dost levný, na to, že byl srpen a sezóna v plném proudu. Vydatné snídaně, dostatek sprch s teplou vodou, internet, international atmosphere - a stejně jsme tam jen přespávali...

Hned ten první večer jsme vyrazili k přístavní části a já se kochal nádhernými architektonickými tvary mnoha mrakodrapů. Procházka po promenádě kole Nové Maasy stojí za to. Rotterdam nenabízí historické budovy (ačkoliv pár kostelíků válku taky přežilo), nabízí spíše moderní architekturu, jejíž milovníci si tu přijdou na své (viz přiložené fotky).

Jedním ze symbolů Rotterdamu je populární moderní most Erasmus - spojující severní a jižní část města. Je zřejmě nejkrásnějším a také nejznámějším mostem v Nizozemsku a místní rodáci jsou na něj náležitě pyšní. Do provozu ho uvedla královna Beatrix 4. října 1996, měří celkem 400 metrů, jeho pylon, na který je připevněno 32 lan, je vysoký 139 metrů a jeho stavba stála v přepočtu 181 milionů euro.

Opodál se vyjímá o něco starší most - červený Willemsbrug, dokončený r. 1981. A velkolepé mrakodrapy se tyčí všude okolo, téměř každý je originál a za západu Slunce vycházející opravdu slušné fotky. O pár dní později přecházíme po Erasmovi na druhou stranu, vychutnáváme klid a zeleň kombinovanou s modernou všude okolo. Narážíme také na spoustu koňů. Ano, uprostřed města. Nejsou však živí, zato ale originálně umělecky vyvedení. Hýří barvami a nápady a také turisty u nich se fotícími...

Dostáváme se k dalšímu archi-tektonickému originálu - slavným krychlovým domům (Kijk Kubus) navržené Pietem Blomem. Většina z nich je běžně obývána nájemníky, jeden z domů je otevřen veřejnosti. Turisticky atraktivní je vyhlídka na přístavní město z vyhlídkové věže Euromast, vysoké 185 metrů. Zdejší rychlovýtah jezdí až na vrchol věže nebo do restaurace Panorama, nacházející se ve výšce 100 metrů.


V Rotterdamu je spousta detailů a zajímavých stavbiček či míst, které ani v průvodcích nenajdete. Poslední den pobyu jsem se třeba vracel z nádraží po návštěvě Delftu, a protože jsem chtěl jít jinudy střihnul jsem to více východnám směrem. A překvapil mě jeden spojitý pruh zeleně a klidného relaxu, táhnoucí se od nádraží až k moři. Jedná se o soustavu na sebe navazujících parků, hřišť, alejí a prostranství, které vás jen povzbuzují někam zalehnout a relaxovat. Jaký to kontrast k pásu rušného centra, táhnoucímu se o pár desítek či stovek metrů opodál. Rotterdam není jen beton, spousta nejmodernějších obchodních center a techno míst, ale i spousta vyžití pro sportovce. Opět spousta všudypřítomných cyklistů ohleduplně projíždí všude, kam se jen hnete.

Tohle město nabízí také spoustu netradičních atrakcí, kupříkladu Splash Tours s obojživelným vozidlem, který se z vyhlídkového busu rázem mění v loď - a můžete pokračovat po vodě. Pro námořní nadšence je tu společnost Spido (která sídlila blízko našeho hostelu), nabízející několik druhů vyhlídkových plaveb. Asi nejluxusnější se koná každé úterý v sezóně. Jedná se o asi 6 a půl hodinovou plavbu kolem celého přístavního komplexu až k Severnímu moři. Pro milovníky velkých lodí, jeřábů, kontejnerů a techniky ráj. Třeba pro mého kámoše "must see" záležitost. Já dal přednost Delftu.

Co dál? Všemožné druhy restaurací kuchyní z celého světa, řada proslulých klubů, moderních barů, nákupních center a spousty akcí, konajících se snad každý den. Doporučuji si na Informacích vyžádat brožurku "RZine - Rotterdam in your Pocket". A nebudete se moct rozhodnout, co zkusit dřív a co naopak oželet, protože vše se jednoduše stihnout nedá.

Rotterdam je vhodné místo, ze kterého můžete vyrážet po okolí. Třeba k největší soustavě mlýnů na světě Kinderdijk, městům jako Dordrecht, Utrecht, Haag, Delft, Schiedam či Breda. Nebo se třeba můžete jen tak na kole projet "Groene Hart", zelené oáze uprostřed obrovské konurbace Randstad čítající 8 milionu ob.

Rotterdam stojí za to navštívit, pokud zavítáte do Nizozemska - a rozhodně nedoporučuji rychlou letmou jednodenní zajížďku, kterou nabízejí cestovky v rámci "To nejlepší z Holandska". Za pár hodinek není šance poznat Rotterdam a jeho ráz. Vyražte sem raději na vladtní pěst. Věřte, stojí to za to. Všichni jsou tu velice nápomocní, poradí - ať už je to na hostelu, hotelu, nádraží, Infocentru či na ulici. Jen musíte umět English, of course, a nebát se zeptat...
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama